رفع_مشکل_و_تعمیر_اجاق_گاز

تعمیر اجاق گاز و راهنمای رفع مشکلات آن: وسایل بسیاری در یک آشپزخانه وجود دارد تا پخت و پز به بهترین وجه و راحت ترین حالت ممکن صورت بگیرد. اما برخی از این وسایل از ضروری‌ترین‌های آشپزخانه به شمار می‌روند که بدون حضور آن ها آشپزخانه شکل اصلی خود را از دست می‌دهد و پخت و پز امکان پذیر نیست.اجاق گازها در انواع و اقسام مختلف در بازار وجود دارند. که هر کدام نسبت به کارایی که دارند برای برخی از افراد مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر اجاق گاز خانگی اعم از اجاق گاز صفحه ای یا اجاق گاز رومیزی، اجاق گاز توکار و هاب (hob) , اجاق گاز مبله یا اجاق گاز ایستاده، اجاق گاز فردار، اجاق گاز بدون فر یا طرح فر (stove) از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. علاوه بر فر، هر اجاق گاز دارای بخش‌هایی از جمله ترموکوپل، صفحه، شیر ولوم و … است. برای تعمیر اجاق گاز و راهنمای رفع مشکلات آن باید بخش‌هایی که امکان خرابی دارند را بشناسیم.

بخش های مختلف یک اجاق گاز را بشناسیم

ترموکوپل چیست

در اجاق گازهای پادیسان در دو نوع صفحه ای و مبله برای افزایش ایمنی از قطعه ای به نام ترموکوپل استفاده میگردد که وظیفه ترموکوپل به همراه قطعه دیگری به نام بوبین افزایش ایمنی و  قطع گاز در صورت خاموشی شعله میباشد تا خروج گاز باعث انفجار و آتش سوزی نگردد. بنابراین در صورت سر رفتن غذا و خاموش شدن شعله جريان گاز قطع مي گردد و خطر انتشار گاز وجود ندارد. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره ترموکوپل اینجا کلیک کنید.

  • برای رفع مشکلات اجاق گاز که مربوط به این بخش می‌شود می‌توانیم با برداشتن دست از روی ولوم شعله را پایدار نگه داشته و مسیر گاز را به صورت خود به خود مسدود کنیم
راهنمای رفع مشکلات و تعمیر اجاق گاز

راهنمای رفع مشکلات و تعمیر اجاق گاز

رفع مشکل صفحه اجاق گاز

اجاق گازها در مدل‌ها و اندازه‌های متفاوتی تولید می‌شوند. صفحه اجاق گاز یکی از قسمت‌هایی است که تنوع بسیاری در این وسیله دارد. صفحه استیل، صفحه شیشه‌ای، صفحه چدن و … از مدل‌های بسیار پر طرفدار، صفحات استیل هستند که البته با وجود پر طرفدار بودن این صفحه، بسیار عمر کوتاهی دارند فقط در صورتی که جنس این صفحه از استیل بسیار مرغوب اجاق گاز های صفحه استیل پادیسان باشد می‌توان به آن اعتماد کرد.

صفحه شیشه‌ای نیز از مدل‌های لوکس و زیبا است که در رنگ‌های متفاوتی تولید می‌شود. برای رفع مشکلات اجاق گاز به خصوص مشکلات مربوط به صفحه اجاق گاز باید از قرار دادن وسایل و قابلمه‌های بسیار سنگین بر روی آن خودداری کنید و اجازه ندهید لکه‌های چربی برای مدت زمان طولانی بر روی این صفحات باقی بمانند.

  • تمیز کردن اجاق گاز های شیشه ای شاید به نظر دشوار تر از بقیه اجاق گاز ها باشد ولی نگران نباشید در اینجا به شما آموزش میدهیم که چگونه اجاق گاز شیشه ای خود را تمیز کنید و از شر لکه ها و چربی های روی آن به ساده ترین و ارزان ترین حالت ممکن خلاص شوید.

رفع مشکل شعله اجاق گاز

در حالت ایده آل تمامی شعله‌های اجاق گاز به رنگ آبی روشن است و پراکندگی یکسانی در تمامی آن ها دیده می‌شود. به صورت عادی شعله‌ها باید ارتفاعی در حدود ۲۰ میلی متر داشته باشند.

گاهی اوقات یکی از شعله‌ها به رنگ زرد می‌شود و یا این که شعله به اندازه کافی قدرت ندارد. این مشکل نشانه آن است که اجاق گاز شما به درستی کار نمی‌کند برای رفع این مشکل، باید محل شعله را به خوبی تمیز کنید و همیشه خشک نگه دارید احتمال این که رطوبت یا ماده شوینده در منافذ مشعل ها باقی مانده باشد بسیار زیاد است.

مشعل را برداشته و با دستمال خشک به خوبی محل را تمیز کنید. از آلودگی‌هایی مانند چرب شدن و یا ریختن غذا بر روی مشعل اجاق گاز جلوگیری کنید تا کمتر با این مشکل مواجه شوید. به این ترتیب شما با یک نظافت صحیح و کامل به رفع مشکلات اجاق گاز منزلتان کمک بزرگی کرده‌اید.

رفع مشکل روشن نشدن شعله اجاق گاز

در برخی موارد هر چه جرقه زده می‌شود هیچ شعله ای ایجاد نمی‌شود. در این چنین حالتی به احتمال بسیار زیاد محل ایجاد شعله دچار غبارگرفتگی شده است یا این که ممکن است یک وسیله در محل روشن شدن شعله گیر کرده باشد و مسیر شعله را مسدود کرده باشد.

برای رفع مشکل شعله اجاق گاز محل مسدود را با یک مسواک یا برس تمیز کنید تا مجرا باز شده و شعله به راحتی روشن شود.

رفع مشکل شعله به شدت گرم سوزنده اجاق گاز

یکی از راه های رفع مشکلات اجاق گاز، بررسی و تنظیم شعله‌های گاز است. همانطور که شعله‌های کم قدرت می‌تواند مشکل ساز باشد، شعله‌های کوره‌ای و به شدت سوزنده نیز دردسرساز است و در یک چشم به هم زدن غذای شما را می‌سوزاند. این مشکل ناشی از شکسته شدن ترموستات است.

برای رفع مشکل ترموستات گاز باید یک ترموستات سالم جایگزین کرد که بهتر است برای این کار با نمایندگی گاز خود تماس گرفته تا این تعمیر تخصصی را برایتان انجام دهند.

رفع مشکلات اجاق گاز با اصلاح پیلوت

یکی دیگر از مشکلاتی که هر اجاق گاز می‌تواند داشته باشد، خاموش شدن بی دلیل پیلوت است. احتمالا پیلوت به نحو درستی تنظیم نشده است و گاز به اندازه کافی به آن نمی‌رسد.

برای رفع مشکلات اجاق گاز که مربوط به پیلوت باشد می‌توانید مقدار کمی از محفظه پیلوت را ببندید.

رفع مشکل جرقه اجاق گاز

گاهی هر چه ولوم گاز را می‌چرخانید و دکمه جرقه را می‌زنید، هیچگونه جرقه‌ای در اجاق گاز ایجاد نمی‌شود. برای رفع مشکل جرقه اجاق گاز باید ترانس جرقه را کنترل کنید. ممکن است این ترانس درست کار نکند و جرقه تولید نشود. قطعی سیم‌ها نیز می‌تواند در این روند تاثیر داشته باشد.

کلید جرقه را هم بررسی کنید احتمال دارد که کلید تولید جرقه قطعی داشته باشد. یکی از دلایل رایج این مشکل این است که چینی جرقه شکسته باشد در این صورت نیاز است که از مراکز سرویس و خدمات اجاق گاز پادیسان در شهر خود یک چینی جدید تهیه کنید.

چرا اجاق گاز دود می‌ کند؟

گاهی یک اجاق نو و جدید نیز مشکلاتی در بر خواهد داشت به عنوان مثال ممکن است یک اجاق جدید در اولین کارکرد به شدت دود کند و بوی نامطبوعی را در آشپزخانه پخش کند.

از آن جایی که یک لایه محافظ از روغن‌های صنعتی هنگام تولید اجاق گاز به کار گرفته می‌شود در اولین استفاده از این وسیله این روغن می‌سوزد و دود می‌کند. دود کردن اجاق گاز در اجاق‌های قدیمی نیز می‌تواند به دلیل کثیفی به خصوص آلودگی از نوع چربی باشد. ذرات مواد غذایی که بر روی شعله‌ها و صفحه اصلی اجاق گاز چکه کند اگر به خوبی تمیز نشوند، در مرور زمان به لایه ای پوشاننده تبدیل می‌شود که هنگام قرار گرفتن در مجاورت آتش، دود کرده و بوی بدی ایجاد می‌کنند.

بهتر است قبل از استفاده این وسیله جدید تمامی بقایای دوده و روغن را با شوینده‌های موثر تمیز کرده تا این مشکل بر طرف شود هر چند که دود اولیه اجاق گاز در عرض چند ساعت اولیه مصرف از بین خواهد رفت.

نرسیدن گاز به اجاق اجاز به چه دلیل است؟

گاهی تمامی وسایل و لوازم اجاق گاز درست سر جای خود قرار می‌گیرند و هیچ گونه مشکلی  ندارند به غیر از این که گاز از لوله اصلی به اجاق گاز نمی‌رسد.

این مشکل سبب می‌شود که اجاق گاز شعله ور نشود و کار نکند. برای این که تست کنید اجاق گاز در جریان گاز قرار دارد یا خیر این آزمون را انجام دهید. دستگیره سوپاپ را تا نیمه باز کنید و شعله آتش از یک کبریت یا فندک را در نزدیکی آن قرار دهید.

در صورتی که فندک گاز را روشن نکرد مشخص می‌شود که گاز در دستگاه اجاق گاز شما جریان ندارد. برای رفع این مشکل بعد از این که اطمینان حاصل کردید که خط گاز منطقه دچار اختلال نیست می‌توانید به جرقه‌های ایگنیتر توجه کنید. رنگ این جرقه‌ها باید سفید مایل به آبی روشن باشند. در صورتی که شعله‌های زرد و یا نارنجی رنگ مشاهده کردید می‌توان به معیوب بودن ایگنیتر پی ببرید که ممکن است نیاز به جایگزینی ایگنیتر جدید باشد.

سخن آخر

شما دارنده هر کدام از محصولات شرکت پادیسان چنانچه برای نصب اولیه، سرویس ویا تعمیر محصول خود نیاز سرویس کار رسمی و معتیر شرکت پادیسان دارید، از اینجا  لیست مراکز سرویس و خدمات پس از فروش پادیسان در سراسر کشور به تفکیک استان قرار دارد. خدمات نمایندگی تعمیرات و تعمیرگاه های مجاز رسمی در سراسر کشور مرکز، شرق ، غرب ، شمال و جنوب ایران در محل سرویس، عیب یابی و رفع عیب میگردد. جهت هماهنگی سرویس کار با انتخاب سرویس کار موردنظر خود با شماره تلفن یا موبایل ارایه شده تماس بگیرید.

مراکز سرویس و خدمات

مراکز سرویس و خدمات

 

 

 

0 دیدگاه برای “تعمیر اجاق گاز و راهنمای رفع مشکلات آن”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *