ترموکوپل و فندک در اجاق گاز

ترموکوپل و فندک در اجاق گاز: به دليل اهميتي که ترموکوپل و فندک در افزایش ایمنی در اجاق گاز های صفحه ای و مبله و در وسايل گاز سوز دارد در اين مقاله به اساس کار آن مي پردازيم.

نقش ترموکوپل و فندک در اجاق گاز

ترموکوپل در اجاق گاز چیست

در اجاق گازهای پادیسان در دو نوع صفحه ای و مبله برای افزایش ایمنی از قطعه ای به نام ترموکوپل استفاده میگردد که وظیفه ترموکوپل به همراه قطعه دیگری به نام بوبین افزایش ایمنی و  قطع گاز در صورت خاموشی شعله میباشد تا خروج گاز باعث انفجار و آتش سوزی نگردد. بنابراین در صورت سر رفتن غذا و خاموش شدن شعله جريان گاز قطع مي گردد و خطر انتشار گاز وجود ندارد.

طرز کار ترموکوپل های اجاق گاز

ترموکوپل قطعه ای است که در کنار سر شعله قرار دارد ودر تماس مستقیم با شعله است و ساختمان داخلی آن از آلیاژی ساخته شده که در برابر حرارت بالای ۲۰۰ درجه در حدود چند میلی ولت برق تولید می کند به کمک این روش برق به قطعه ای دیگر بر روی شیر به نام بوبین منتقل شده و بوبین را فعال می کند .

اگر از اجاق گازهای دارای این سیستم اسفاده می کنید باید بعد از روشن شدن گاز مدتی ولوم را به سمت پایین فشار داده و نگه داریید. با این کار بوبین به صورت دستی فعال می شود و هر زمان ترموکوپل داغ شده ولتاژ لازم برای فعال ماندن بوبین را تامیین می کند که اگر دست خود را رها کنید دیگر خاموش نمی شود . در صورت خاموش شدن شعله حرارت به ترموکوپل نمی رسد و متقابلا ولتاژ نیز افت می کند و بوبین غیر فعال شده و مسیر گاز بسته خواهد شد.

تشخیص خرابی ترموکوپل اجاق گاز

تقريبا با نگاه کردن به شکل ظاهري ترموکوپل مي توان سالم بودن ويا خرابي آن را تشخيص داد. اگر محل اتصال دو فلز سوخته شده باشد ودر حقيقت اتصال از هم جدا شده باشد به احتمال زياد ترموکوپل خراب است در انتهاي ديگر ترموکوپل که به بوبين متصل مي شود دو فلز دروني و بيروني ترموکوپل به وسيله واشر عايقي از هم جدا شده ،در صورتي که سر فلز دروني کنده شده ويا واشر خراب شده باشد دليل بر خرابي ترموکوپل مي باشد.

  • نکته: اگر به هر دلیلی ترموکوپل خراب شود ، روشن ماندن شعله پایداری خود را از دست می دهد بدین معنی که شعله روشن می شود اما بطور ثابت روشن نمی ماند و سریع خاموش می شود .

ساده ترین راه تست ترموکوپل

ساده ترين راه تست ترموکوپل آن است که سر آن را حدود ۲۰ الي ۳۰ ثانيه حرارت داده و بلافاصله انتهاي آن را توسط دو سيم رابط به بلندگوي کوچکي متصل نماييم در صورت سالم بودن ترموکوپل صداي (تق)ضعيفي از بلند گو شنيده مي شود که نشانه وجود جريان الکتريکي ميباشد.

 

ترموکوپل اجاق گاز

ترموکوپل اجاق گاز

فندک در اجاق گاز چگونه عمل میکند

همانطور که میدانید فندک اجاق گاز، قطعه ای در اجاق گاز است که برای روشن کردن شعله اجاق گاز بدون استفاده از کبریت کاربرد دارد. فندک اجاق گاز دارای دو نوع فندک های اتوماتیک و فندک های غیر اتوماتیک هستند .

  1. فندک اتوماتیک: نحوه کار فندک های اتوماتیک اجاق گاز های پادیسان  برای روشن کردن شعله بدین صورت است که ولوم تنظیمات شعله را به داخل فشار داده و در خلاف عقربه های ساعت می چرخانیم با این کار همزمان گاز از مجراهای کنار شعله به خارج منتشر شده و فندک نیز شروع به جرقه زدن میکند و درنهایت باعث روشن شدن شعله گاز می گردد.
  2. فندک غیر اتوماتیک: برای اجاق گازهای قدیمی پادیسان که دارای فندک غیر اتوماتیک هستند نحوه کار کمی متفاوت تراست. برای روشن کردن شعله ، ولوم تنظیمات گاز شعله را کمی به داخل فشار داده و در خلاف عقربه های ساعت می چرخانیم ولی برای استفاده از فندک باید دکمه که بصورت جداگانه برای اجاق گاز تعبیه شده را همزمان با پیچاندن ولوم ، فشار دهیم تا فندک شروع به جرقه زدن کند و شعله اجاق گاز روشن شود.

علت خرابی فندک در اجاق گازها

دلایلی که باعث می شود فندک اجاق گاز خراب شود و کار نکند عبارتند از :

  • سر رفتن غذا و مایعات در حال جوشیدن بر روی اجاق گاز
  • ورود آب به داخل فندک در هنگام شستشو با آب فراوان
  • نوسانات برق که باعث سوختن فندک می شود
  • فشار دادن و نگه داشتن بیش از حد دکمه فندک های غیر اتوماتیک
  • پایین نگه داشتن ولوم در اجاق گاز های دارای فندک اتوماتیک

 

0 دیدگاه برای “ترموکوپل و فندک در اجاق گاز”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *