راهنمای خرید اجاق گاز مبله یا همان اجاق گاز فردار

راهنمای خرید اجاق گاز مبله یا همان اجاق گاز فردار : حتما در هنگام خرید یک اجاق گاز مبله پادیسان  با مشخصه هایی مانند جنس بدنه، تعداد شعله، گنجایش فر، جوجه گردان و … رو به رو شده اید. اما آیا در مورد نحوه انتخاب آنها چیزی می دانید؟ با توجه به چه معیار هایی اجاق گاز خود را انتخاب می کنید؟ در کل از یک اجاق گاز چه انتظاراتی دارید؟

اجاق گاز مبله

اجاق پخت و پز از نظر نوع مصرف و شکل ظاهری به دو دسته برقی و گازی تقسیم می شود. تنظیم حرارت اجاق هایی که با گاز کار می کنند راحت تر است چون می توانید شعله را با چشم خود دیده و راحت تر به دمای مورد نظر برسید. در ضمن مصرف انرژی کمتری نسبت به اجاق های برقی دارد.

راهنمای خرید اجاق گاز مبله یا همان اجاق گاز فردار

۱.جنس بدنه

اجاق گازها از نظر پوشش بدنه و رویه، به دو دسته استیل و لعابی دسته بندی می شوند. در اجاق گازهای تمام استیل، رویه و همچنین بدنه دستگاه از جنس استیل بوده که این قسمت ها در اجاق گازهای لعاب از جنس لعاب حرارت دیده می باشند. در برخی از مدل ها رویه دستگاه از جنس استیل و بدنه دارای پوشش رنگ لعاب می باشد و شاید رویه از جنس شیشه و بدنه استیل و یا لعاب باشد. مزیت پوشش استیل، طول عمر مفید بیشتر آن و همچنین مقاومت بیشتر در برابر خوردگی (به ویژه در مناطق با آب و هوای مرطوب) و مزیت پوشش لعاب در سهولت بیشتر به هنگام تمیز کردن می باشد.

۲.تعداد شعله

بسته به ابعاد آشپزخانه و کابینت ها و همینطور تعداد اعضای خانواده، تعداد شعله ها را انتخاب کنید . در مورد خانواده های کم جمعیت اجاق گازهای دو یا سه شعله کافی است و نیازی به انواع ۵ یا ۶ شعله نیست .یکی از موارد مهم در انتخاب درست اجاق گاز توان حرارتی شعله پلوپز می باشد که مقدار آن بین ۳.۸ تا ۴ کیلو وات متغیر است. باید توجه داشته باشید که کمتر از این مقدار نباشد.

۳.ترموکوپل

اجاق‌گازهای جدید از سیستم ترموکوپل استفاده می‌کنند که در صورت قطع شعله به طور خودکار جریان گاز را قطع می کند. بدین صورت می تواند از خطر پخش گاز و آتش سوزی جلوگیری کند. در هنگام خرید و انتخاب اجاق گازهای مبله حتما باید علاوه بر شکل ظاهری به نکات ایمنی هم توجه کنید . حتما اجاق گازهای دارای ترموکوپل و فندک با امنیت بالا بخرید.

  • البته با توجه به قیمت ها مدل های بدون ترموکوپل نیز وجود دارد که میتوانید از آن ها استفاده کنید.

۴.صفحه نمایش و فندک اتوماتیک

فندک اتوماتیک از دیگر امکانات یک اجاق گاز می باشد که با چرخاندن ولوم ها و فشار به داخل به صورت اتوماتیک روشن می شوند و دیگر نیازی نیست که از فندک دستی استفاده کنید.

همچنین وجود صفحه نمایش برای تعیین زمان و فعال کردن هشدار دهنده اتمام پخت از ویژگی های بسیار کاربردی در یک اجاق گاز است که به منظور اطلاع رسانی به کاربر طراحی شده است. در برخی از مدل ها با توجه به امکانات موجود در آنها، برای نشان دادن وضعیت فعال بودن یا نبودن جوجه گردان، چراغ داخل فر و … نیز بکار می رود. در زمان پخت غذا بر روی شعله گاز و بخصوص در قسمت فر، زمان بندی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. پخت در یک زمان مشخص از دو جهت حائز اهمیت است:

جلوگیری از سوختن غذا
صرفه جویی در مصرف انرژی

۵.مشخصات فر اجاق گاز مبله

نحوه چیدمان طبقات و سینی ها در داخل محفظه فر از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اما ماهیت کلی پخت غذا در فر به نگهداری درجه حرارت مشخص شده در یک فضای کاملا بسته، بستگی دارد. این امر سبب جلوگیری از اتلاف انرژی و کاهش زمان پخت غذا می شود. پس به هنگام خرید حتما از سلامت درب آن مطمئن شوید.

به طور معمول اجاق گاز مبله دارای یک کابین فر می باشد اما امروزه برخی مدل ها دارای دو یا تعداد بیشتری کابین فر مجزا هستند که قابلیت استفاده به صورت همزمان را دارند.

یکی دیگر از قابلیت های یک اجاق گاز خوب، داشتن طبقات فر متحرک برای جابه جایی آسان آن ها است. تعداد طبقات، نحوه قرار گیری و یا حتی تعداد سینی ها از مواردی هستند که به هنگام خرید باید به آنها توجه کرد.

به هر اندازه که فر دارای گنجایش بالایی باشد، به همان میزان هم امکان تهیه و طبخ غذاهای متنوع برای مهمانی های مجلل شما فراهم خواهد شد. همچنین بهتر است برای استفاده از جوجه گردان، فر دارای گنجایش بالایی باشد.

۶.جنس شبکه

شبکه ها باید از جنس میله ای (فولادی) با پوشش لعاب یا از جنس چدن باشند که هنگام حرارت دیدن برای آن ها مشکلی پیش نیاید. شبکه های چدنی و فولادی که به سبب استحکام بیشتر و همچنین وزن بالاتر، باعث حفظ تعادل در هنگام قرارگیری ظروف سنگین در یک سمت آنها می شود، گزینه مناسب تری برای انتخاب می باشند.

۷.کیفیت و استاندارد

به علت اینکه اجاق گاز یکی از وسایل پرکاربرد در منزل و آشپزخانه است، بهتر است، هنگام خرید دقت کافی به درجه ی مصرف انرژی آن داشته باشید و حتما از برندهای معتبری که قبلا در مورد آنها تحقیق کرده اید و مطمئن هستید کیفیت بالایی دارند، خرید کنید.

اکیدا توصیه میشود از خرید کالاهای بدون علامت استاندارد خودداری نمایید.

0 دیدگاه برای “راهنمای خرید اجاق گاز مبله یا همان اجاق گاز فردار”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *